Soms hebben kinderen een plaatje of stukje tekst nodig voor op tafel om dingen te kunnen onthouden. Het idee hierachter is dat ze hier telkens even naar kijken en dit dan kunnen toepassen in de opdracht waar ze mee bezig zijn. Dit aapje is voor een jongen die moeite heeft om te onthouden dat hij zijn potlood goed moet vasthouden.
Belangrijk om te onthouden is dat het aan moet sluiten bij de fantasie en leermethode van het kind. Is een kind heel talig dan kan het beter in tekst geschreven worden. Maar is een kind heel beeldend dan kan je het beter tekenen.
Let op! Plaatjes werken nooit lang!
In het onderwijs zie ik vaak de beertjes methode op de tafel van kinderen geplakt.
Maar wat we wel goed moeten onthouden is dat dit niet zo heel lang werkt. Als het nieuw is zullen ze het echt zien en er iets mee doen. Maar hoe langer het op de tafel geplakt zit, hoe minder ze het zien. Dit kun je vergelijken met het tikken van de klok. Dat hoor je op een gegeven moment ook niet meer.
Laat een plaatje dan ook nooit lang op een tafel zitten. Wil je dat ze het nog steeds gebruiken? Geef het plaatje dan net andere kleuren of pas de tekst een beetje aan. Hierdoor gaan kinderen hier weer meer naar kijken.