Cursus Wiebelen en Friemelen in de Klas

  • wiebelenWerk je in het (basis)onderwijs en heb je te maken met leerlingen die constant wippen, wiebelen en friemelen?
  • Wil je heel graag dat deze leerlingen zich langer kunnen concentreren en minder storend gedrag laten zien?
  • Wil je eindelijk wat minder tijd kwijt zijn aan het ‘managen’ van gedrag en meer bezig zijn met lesgeven?

Dan is de cursus Wiebelen en Friemelen in de klas iets voor jou!

Dan is deze cursus iets voor jou! Je leert op deze dag op een andere manier kijken naar je leerlingen. Namelijk met in je achterhoofd de vraag of zintuiglijke prikkelverwerking een rol speelt bij gedrag. Want als een leerling te weinig of te veel prikkels ervaart (onder- of overprikkeld is), leidt dat meestal tot storend gedrag. In deze cursus leert u daar op een andere manier naar te kijken en leert u alternatieven te bieden voor storend gedrag.

Inhoud van de cursus:

Tijdens een cursus van ca. 6 uur wordt je door Monique Thoonsen meegenomen in de achtergrond van zintuiglijke prikkelverwerking, op basis van haar boek ‘Wiebelen en friemelen in de klas’. Je leert alles over onder- of overprikkeld zijn en de gevolgen die dat heeft voor gedrag. Natuurlijk leer je ook over strategieën die je kunt bieden wanneer je te maken hebt met storend gedrag. Strategieën die binnen jouw routine passen en er voor zorgen dat leerlingen zich beter kunnen concentreren.

Kracht van de cursus zijn de vele praktijkvoorbeelden en het videomateriaal, waardoor je goed leert storend gedrag te beoordelen: is de leerling onder- of overprikkeld? Door veel te oefenen, aan de hand van videobeelden, oefeningen en met eigencasussen, kun je direct de volgende dag aan de slag met wat je geleerd hebt.

De volgende onderwerpen komen aan bod:friemelen

  • Het ‘prikkelfilter’  in de hersenen.
  • Onderprikkeld en overprikkeld zijn, hoe werkt dat?
  • Kijkwijzer ‘Wiebelen en friemelen in de klas’.
  • Betrekken van leerlingen met behulp van de prikkelmeter.
  • Zelfregulatie en storend gedrag: Is het echt storend?
  • Activerende en kalmerende strategieën, welke passen bij mij en mijn klas?
  • Activerende en kalmerende strategieën, wanneer grijp ik in en wanneer niet?
  • Uitvoeren van strategieën in de klas, welke afspraken maak ik zodat dat goed verloopt?
  • Prikkels in de omgeving; helpt de inrichting van mijn klas met de concentratie?Copyright © 2015: Uitgeverij Pica, Huizen

Hoe kan je de cursus volgen?

De cursus kan op twee manieren gevolgd worden. Voor individuele leerkrachten is er de mogelijkheid om de cursus te volgen via open inschrijving. Inschrijving is mogelijk op verschillende locaties in het land.
Als meerdere leerkrachten op een school interesse hebben dan komt de trainer naar de school toe. De cursus kan dan naar wens aangepast worden in duur en inhoud. Dit kan al interessant zijn vanaf 5 deelnemers.

Voor meer informatie en data en kosten van de open inschrijving klik hier.
Voor het aanvragen van een offerte voor een In-Company cursus klik hier.