Niet iedereen leert ZITTEND op zijn BILLEN!

NIET IEDEREEN LEERT ZITTEND OP ZIJN BILLEN

Sommige kinderen zitten duidelijk niet met hun billen op de stoel in de klas. Maar dat wil niet zeggen dat ze niet aan het leren zijn. Ze krijgen meer informatie mee dan je in eerste instantie zou denken. Gewoon rechtop zittend op zijn stoel zullen deze leerlingen hoe langer hoe meer in elkaar zakken en misschien zelfs onder hun tafel eindigen. En dan ben je de leerlingen echt kwijt.

Onze tip: bespreek samen met de leerlingen welke houdingen op welke lesmomenten acceptabel zijn. Ze moeten de leerling zelf en zijn omgeving natuurlijk niet storen. Een paar voorbeelden van posities waarin leerling prima kunnen opletten of werken:
* Staand (als er gewerkt moet worden, dan staand aan een hoge tafel of kast)
* Op de knieën op een stoel
* Staand op een wiebelplank
* Zittend of staand op een wiebelkussen
* Schrijlings (stoel met de leuning naar voren gericht)
* Met de armen leunend op de tafel (staand of op de knieën)
* Eén voet op de grond, één knie op de stoel
* Voet(en) op de stoel, armen om de knie (en)

Kijk ook eens voor jezelf wat prettige houdingen zijn om les te geven. Wil jij leunen, hangen of zitten? Het is leuk om dat uit te leggen aan de leerlingen. Zo ben jij een voorbeeld voor de leerlingen en komt het gesprek over prikkelbehoeften mooi op gang.