Leren schrijven in groep 3

De eerste schoolweken zijn weer voorbij! En de eerste letters zijn geleerd. Maar het gaat lang niet altijd vanzelf.
Als kinderoefentherapeut loop ik regelmatig een keer een groep 3 binnen en spreek ik met veel groep 3 leerkrachten. En de zorgen in het begin van het schooljaar zijn altijd groot. Het lijkt wel alsof bijna alle kinderen moeite hebben met het schrijven.
Vandaag wil ik jullie uitleggen waarom de zorgen niet zo groot hoeven te zijn.

Een nieuwe motorische vaardigheid leren:

Stel je voor: Je gaat als team van een school op teamuitje. Dit jaar organiseren twee lenige, sportieve collega’s van je het teamuitje. Je bent al wat zenuwachtig want zo lenig en sportief ben je zelf toch echt niet. In de uitnodiging staat dat je soepele kleding moet aantrekken.
Na een ritje met de auto, waar jullie elkaar al een beetje gek gemaakt hebben over wat jullie gaan doen, komen jullie aan bij een turnvereniging. Vandaag gaan jullie als team leren om een menselijke piramide te maken. Het is voor het grootste deel van jullie team helemaal nieuw en ook wat spannend. Wat gebeurt er dan in je lichaam:

  • in eerste instantie ben je lichamelijk gespannen als je boven op de rug van twee collega’s gaat staan
  • je bibbert wat en het voelt niet stabiel aan
  • je transpireert een beetje en krijgt waarschijnlijk een rood hoofd
  • je houdt je adem in
  • je bent heel erg gefocused op wat je aan het doen bent
  • je haalt opgelucht adem als je weer met beide voeten op de grond komt te staan
  • je deelt ervaring over hoe het ging

Dit zijn allemaal logische signalen van je lichaam als je iets nieuws leert. En dit gebeurt ook als een kind leert schrijven. Er is spanning zichtbaar. Niet alleen in de hand maar ook in de arm, schouder en de romp. Het bibbert en voelt niet stabiel. Wat zorgt voor bibberige lijntjes op het papier en uitschieters door de lijnen. De kinderen houden hun adem in en krijgen soms zelfs een rood hoofd. Als het goed is zijn ze even heel erg gefocused. Maar als ze klaar zijn willen ze ook graag ervaringen delen door erover te praten. Allemaal stappen die horen bij het leren van iets nieuws.

Wees gerust! Dit wordt beter als de kinderen het vaker doen. Elke keer dat een letter opnieuw geschreven wordt, of het potlood opnieuw vastgehouden wordt neemt de controle toe en de bibberigheid en spanning af.

Hersenontwikkeling:

Een andere belangrijk punt waarom schrijven in het begin van het schooljaar zo lastig is, is de hersenontwikkeling. Ergens tussen het 6de en het 7de levensjaar wordt er in de hersenen een verbinding gevormd tussen de hersenhelften waardoor er beter samengewerkt kan worden. Als deze verbinding nog niet zo stevig is, dan is het voor kinderen moeilijker om een complexe vaardigheid aan te leren. Dit geldt voor fietsen, voor zwemmen maar ook zeker voor het schrijven.
Aan het begin van het schooljaar zijn een aantal kinderen al 6 maar zijn er ook nog kinderen 5. Dit betekent dat er bij een groot deel van de kinderen in jouw groep deze verbinding nog niet stevig genoeg is. Geen zorgen, dit wordt beter! Na de kerstvakantie zal je zien dat een groot deel van de kinderen waar je je nu zorgen om maakt, het echt wel te pakken hebben.

Ik hoop dat jullie hiermee met minder zorgen verder gaan ontwikkelen met het schrijven. Blijf vooral doen wat je al deed! Hoe meer stimulans en aanbod hoe beter het gaat! Maar weet dus dat het niet erg is als het nu nog even niet zo goed lukt.
Uiteraard zijn er kinderen bij die extra ondersteuning nodig hebben en waarbij het wel lastig blijft. Daarom in mijn volgende blog:

Volgend blog:

In mijn volgende blog zal ik tips geven wat je als leerkracht kan doen om de motoriek te stimuleren waardoor het leren schrijven makkelijker gaat!

Wil je meer weten over dit onderwerp? Volg dan onze motoriek cursussen. Lees hier meer.