Cursus Handvaardigheid en Schrijven

_DSC0068

Handvaardigheid en schrijven is een belangrijk onderdeel van het onderwijs. Het ene kind is handiger in knippen, knutselen, tekenen en schrijven dan het andere kind. Als leerkracht zie je dat sommige kinderen de materialen onhandig vasthouden en de vaardigheden maar niet voor elkaar krijgen. Met als gevolg dat kinderen gefrustreerd kunnen zijn of juist ongeïnteresseerd kunnen raken. Als leerkracht wil je graag helpen maar hoe doe je dat? Hoe leer je een linkshandig kind goed knippen, of een kind goed vouwen? En wat moet je met als die “verkeerde” pengrepen in de klas?

Tijdens een cursus van ca. 2 a 3 uur neemt trainer Esther van Zuilen je mee in de handvaardigheid en schrijfmotoriek zodat je op al deze vragen antwoord krijgt. In een afwisseling van theorie en praktijk komen een grote hoeveelheid aan voorbeelden naar voren waarmee je de volgende werkdag meteen aan de slag kunt in de klas.

Deze cursus kan ingericht worden naar jullie wensen. Er kan aandacht besteedt worden aan de groepen 1 t/m 4 waarbij vooral op de schrijfvoorwaarden ingegaan wordt. Maar er kan ook aandacht besteedt worden aan het belang van goede schrijfmaterialen, liniatuur van het papier of het verbonden/blokschrift voor de groepen 3 t/m 8.

Hoe kan je deze cursus volgen?

Deze cursus kan op school gegeven worden. Wil je dat Esther bij je langs komt? Vraag dan een offerte aan. Al vanaf 4-5 deelnemers is dit mogelijk.

Voor het aanvragen van een offerte voor een In-Company cursus klik hier.

Aanbeveling door Intern Begeleidster Froukje van de Berg en Boschschool.

Wij merken op onze school dat veel leerlingen zich motorisch anders ontwikkelen en daar ondersteuning bij nodig hebben. Daarna3ast lopen we aan tegen schrijfproblemen. Het werd hoog tijd om eens mer te weten te komen over motoriek en schrijfmotoriek!

Esther van Zuilen gaf de mogelijkheid om ons in te schrijven voor een presentatie over schrijfmotoriek. Wij hebben aangegeven dat we graag meer kennis wilden hebben over motoriek in het algemeen. Op een vrijdagmiddag kwam Esther bij ons op school om voor de leerkrachten en overige belangstellenden een presentatie te geven. Esther presenteert op een prettige manier, ze heeft veel kennis, brengt dit goed over en wisselt theorie, praktijkvoorbeelden en oefeningen met elkaar af, zodat de betrokkenheid van de luisteraars hoog blijft.

Wat weten we nu? We hebben geleerd over de verschillende fases en verschillende deelgebieden waarin kinderen zich motorisch ontwikkelen en weten o_DSC0157 (2)ok wat daarin de problemen kunnen zijn. Specifiek over het schrijven zijn we te weten gekomen hoe een kind zijn schrijfmotoriek ontwikkelt, wat de problemen zijn en hoe we deze problemen kunnen oplossen. Concreet zijn we met elkaar gaan kijken naar het gebruik van schrijfgerei, welke pennen mogen de kinderen gebruiken en zijn dat wel de goede pennen? Hoe gaan we om met een “verkeerde” pengreep? We zijn er in deze presentatie achter gekomen dat een “verkeerde” pengreep niet altijd verkeerd hoeft te zijn. Verder gaan we kritisch kijken naar een methode voor verbonden schrift en zullen dan specifiek letten op wat we in de presentatie hebben gehoord, zoals de verhoudingen van de letters en het gebruik van hulplijnen.

Na deze presentatie kunnen wij als team verder om ons schrijfonderwijs te verbeteren!